Velkommen til BibelDykk

Hver 2. tirsdag i måneden i Ynglingen

BibelDykk er for alle som ønsker å finne ut mer om livet og troen. Derfor kaller vi det for et "dykkerkurs" for deg som vil bli inspirert av Bibelen og andres tro. For Bibelen og troen har med livet og hverdagen vår å gjøre,  og Bibelen gir oss svar, hjelp og veiledning på alle livets områder.... "Den som leter, han finner.." står det bl.a. Derfor ønsker vi å ta disse dypdykkene i Guds Ord for å hjelpe og utruste mennesker til å finne denne hjelpen og alle "skattene" som er å finne i Bibelen .

Dette er faktisk spennende og interessante kvelder som passer både for ung og gammel.

Kveldene begynner kl. 19:30 med et BibelDykk (Bibeltime) fra kveldens gjest, eller "dykkeleder", som vi kaller dem. Deretter har vi en kort nattverdsmesse og avslutter så kvelden med en enkel kveldmat der drøsen går godt rundt bordene.

Velkommen!

BibelDykk - Program for vårsemesteret 2017

BibelDykk er et åpent arrangement i Ynglingen for voksne i alle aldre. Vi samles 2. tirsdag i måneden kl. 19.30 i Duesalen i 1. etg. 
Her blir det et foredrag/undervisning/bibeltime om "månedens tema" og kveldsmat med nattverdsfeiring. Bønn og allsang hører også med. Noen kvelder har vi en Kveldsbønn i kapellet i stedet for nattverd.

Les mer …

BibelDykk 14. november - Tema: Guds rike, Guds makt og Guds ære

 

Tirsdag 14. november kl 19:30

Dykkeleder: Bernhard ”Benna” Pedersen

Tema: "Guds rike, Guds makt og Guds ære”

  – forrektige Bibeltimer for heile byen


”Guds rike, Guds makt og Guds ære,” er et fantastisk tema, både for denne BD kvelden og for avslutningen av vår gjennomgang av Herrens Bønn, ”Fader Vår”, fra Matteus kap. 6. Vi er nå kommet til bønnens siste ledd i vers 13 b: "For riket er ditt og makten og æren i evighet. Amen.” 

Dette siste bønneleddet kan vi vel nærmest kalle "alle bønners Halleluja kor," ”Guds rike, Guds makt og Guds ære,” det er jo dette det handler om, sier kveldens dykkeleder, Benna Pedersen. - Å tilbe og ære Ham er jo selve kjernen i menighetens gudstjeneste og i vårt eget liv.

Velkommen til semesterets siste BibelDykk i Ynglingen. Vi møtes i Kapellet i 1. etasje kl 19:30

Hver BibelDykk kveld avsluttes med en kort nattverdsliturgi og en enkel servering der drøsen går godt rundt bordene. Håper at Du kommer!              
 Les mer om Benna Pedersen og BibelDykk...

Les mer …

Velkommen til et spennende og viktig BibelDykk med Jan Ove Høgsveen, tirsdag 10. oktober kl 19:30

BibelDykk LOGO

Forrektige bibeltimer - for heile byen

Tirsdag 10. Oktober kl 19:30
Dykkeleder: Jan Ove Høgsveen

Kom og bli med på et BibelDykk ned i et fantastisk, men for noen kanskje også et ukjent farvann …
det blir uansett veldig interessant og lærerikt, og ikke minst... Viktig! Du vil få ny forståelse og en del A-ha opplevelser som vil gi deg nytt lys over en rekke bibelvers og hendelser i Det nye testamentet.


Med utgangspunkt Johannes’ åpenbaring 19:7 om Lammets bryllup underviser Jan Ove Høgsveen om

Jødiske bryllupsritualer - og hva vi kan lære av dem i dag

                     Johannes’ åpenbaring 19:7                 
«La oss glede oss og juble og gi ham æren! 
For tiden for Lammets bryllup er kommet. 
Hans brud har gjort seg i stand…»

Hva kan vi lære av dette i dag?
Er du f.eks klar over at vi kristne faktisk skal gifte oss med Herren? Hva betyr det at bruden har gjort seg i stand?

Visste du at Den nye pakten er en ekteskaps pakt, og vet du betydningen av nattverden inni dette?

Kom og bli med på å dykke ned i gamle jødiske bryllupsritualer og få et nytt lys på en rekke bibelvers i NT!

Jødiske bryllupsritualer – hva kan de lære oss?

 BibelDykk i Ynglingen, tirsdag 10. oktober kl 19:30.
Dykkeleder: Jan Ove Høgsveen

Les mer …

Bibeldykk Tirsdag 12. September kl 19:30 Benna Pedersen: "Og la oss ikke komme i fristelse, men frels oss fra det onde"

BibelDykk LOGO
forrektige Bibeltimer - for heile byen 

Tirsdag 12. september kl 19:30  

Dykkeleder: Bernhard ”Benna” Pedersen

Tema: "Og la oss ikke komme i fristelse, men frels oss fra det onde”. Matteus 6: 13

Tirsdag 12. September går vi i gang med høstens BibelDykk kvelder i Ynglingen, og DU er hjertelig velkommen! 

Vi går mot avslutningen av vår serie med gjennomgang av Herrens Bønn - ”Fader Vår”, fra Matteus kap. 6, og er nå kommet til bønnens nest siste ledd i vers 13: "Og la oss ikke komme i fristelse, men frels oss fra det onde”. 

Les mer …

Velkommen til BibelDykk tirsdag 9 mai 2017: Jan Ove Høgsveen tar oss med i Matt 6:12 og dykker ned i emnet: "forlat oss vår skyld slik som vi også forlater våre skyldnere"

Velkommen til BibelDykk i Ynglingen, tirsdag 9. mai kl 19:30

Jan Ove Høgsveen er kveldens dykkeleder, og fortsetter serien der vi går igjennom bønnen Fader Vår.

Hva vil disse versene si oss, sammen med noen vers like etter Fadervår bønnen.  Må jeg tilgi alt?  Kan jeg tilgi alt? Hva betyr skyld? Er det en slags gjeld?  Hva skjer hvis jeg ikke tilgir?  Hva skjer i mitt liv?  Mange har nok slitt med disse spørsmålene.  Kom og få en utfordrene undervisning basert på denne setningen i Fader vår!

Kom i BibelDykks rette ånd, og bli inspirert både av Bibelen og andre menneskers tro!

Les mer …