Bibeldykk Tirsdag 12. September kl 19:30 Benna Pedersen: "Og la oss ikke komme i fristelse, men frels oss fra det onde"

BibelDykk LOGO
forrektige Bibeltimer - for heile byen 

Tirsdag 12. september kl 19:30  

Dykkeleder: Bernhard ”Benna” Pedersen

Tema: "Og la oss ikke komme i fristelse, men frels oss fra det onde”. Matteus 6: 13

Tirsdag 12. September går vi i gang med høstens BibelDykk kvelder i Ynglingen, og DU er hjertelig velkommen! 

Vi går mot avslutningen av vår serie med gjennomgang av Herrens Bønn - ”Fader Vår”, fra Matteus kap. 6, og er nå kommet til bønnens nest siste ledd i vers 13: "Og la oss ikke komme i fristelse, men frels oss fra det onde”. 

”Led oss ikke inn i fristelse”

De som har levd noen år husker kanskje best ”den gamle” oversettelsen: ”Og led oss ikke inn i fristelse, men fri oss fra det onde”. Når Jesus lærer oss å be, er det for å hjelpe oss til en god, nær og trygg relasjon til Gud, vår Far. Men for mange har nettopp dette bønneleddet vært vanskelig, og har for noen ført til både grublerier og anfektelse.

Utfordrende – vanskelig – kontroversielt - hyperaktuelt
Utgangspunktet for kveldens tema er m.a.o. både utfordrende, vanskelig og også kontroversielt i en tid som nå, men like fullt er det hyperaktuelt – til alle tider, nettopp fordi det er Jesus som lærer og modellerer både bønnen og relasjonen. Da er det godt å ha et åpent sinn. Men viktigst er det å også ha et åpent hjerte!

Ydmykhet og respekt – håp og tro
Dette er et tema som må og skal møtes med ydmykhet og respekt, så vel som håp og tro, og nettopp disse egenskapene er noe av det som karakteriserer kveldens dykkeleder; Benna Pedersen formidler Guds Ord til oss fra hjerte til hjerte, et hjerte som brenner – for Gud - og mennesker. En dedikert, engasjert, tydelig og trygg prest og forkynner, varm og nær… og glimtet i øyet… det er alltid der.


For spesielt interesserte:
Bernhard Pedersen er utdannet på MHS i Stavanger og MF i Oslo.  Misjonsprest i Japan 64- 77.  Sokneprest i Varden 80-85, og i Gand 86 - 2003. Immigrasjonsprest i Minnekirken i Chicago  1998- 2001 og 2006.  Vikariert i ca 9 år frem til juni i fjor, bl. annet i Nord Norge 4 ganger, Sogn og Fjordane, Jæren og Sandnes. Drevet Teleioskurs, alfakurs og evangeliseringskurs mm. Bernard er gift og har 6 barn, samt 14 barnebarn. Han er bosatt i Sandnes.

…Solide greier, med andre ord. Så vi har vi virkelig noe å se fram til :-)

Har du egen Bibel, oppfordres du til å ta den med på BibelDykk.

 

Hver BibelDykk kveld avsluttes med en kort nattverdsliturgi og en enkel servering der drøsen går godt rundt bordene. Håper at DU kommer!

BibelDykk er for alle som ønsker å finne ut mer om livet og troen. Derfor kaller vi det for et "dykkerkurs" for deg som vil bli inspirert av Bibelen og andres tro. For Bibelen- og troen har med livet og hverdagen vår å gjøre...

"Den som leter, han finner.." står det bl.a. Derfor har vi disse dykkene i Guds Ord, for å hjelpe og utruste til å finne "skattene" og svarene som Bibelen inneholder.

Vi vil samtidig presisere at BibelDykk er for alle – unge og eldre – uansett tilhørighet. Her trenger du ikke noe “medlemskort”, verken i Ynglingen eller andre organisasjoner eller menigheter. Vi håper og tror – og ønsker, at alle skal oppleve seg velkomne!

Velkommen til BibelDykk i Ynglingen, tirsdag 12. september kl 19:30

 

Vær velsignet!

Runar Andersson